De bosjes in duiken uit liefde.

Stichting Nederland Schoon publiceerde onlangs dit filmpje:

Dit zal ongetwijfeld veel mensen aanspreken. Natuurlijk is het veel leuker om op een schone parkeerplaats aan je bakje leut te slurpen en zal daardoor ook beter smaken.

Op de terugweg van vakantie kwamen we langs deze benzinepomp.

Het ziet er schoon uit.

Er staan prullenbakken en je ziet alleen maar een paar snippers.
Als je iets beter kijkt zie je dat er op sommige plekken iets meer snippers liggen.

“Het valt dus wel mee” en je kan gerust je cafeïne tot je nemen zodat je opgewekt je weg kunt vervolgen.
Maar duik voor de lol eens de bosjes in!
Dan zie je iets anders.

Al dit vuil in de bosjes blijft liggen. Jaren. Breekt langzaam in kleinere stukjes en die worden dan gemakkelijk meegenomen door de wind of het regenwater. Het spoelt uiteindelijk in een riool of slootje en off it goes to the Plastic Soup. En die Plastic Soep belandt op het bordje van je kinderen. Letterlijk en figuurlijk.

Wil je er iets aan doen? Je kan bijvoorbeeld meedoen met de  World Clean Up. Die wordt één keer per jaar gehouden. Even een gekke vraag tussendoor; poets jij één keer per jaar je tanden, en doe je dat twee uur aan een stuk? Nee toch, je weet dat dat geen zin heeft, het kwaad is dan al geschied! Ook met zwerfvuil-ruimen kun je beter elke dag een klein beetje doen: Pak elke dag één stuk op! Doe dit vooral niet stiekem, wees er trots op dat je dit doet, en des te vaker we mensen zien die zwerfvuil opruimen des te gewoner wordt het.

Als 25% van de Nederlanders zich voorneemt dat ze pas naar bed mogen als ze die dag één stuk zwerfvuil hebben opgeruimd… hebben we een nieuw probleem; er ligt te dan te weinig en veel mensen zullen slaapgebrek krijgen:)

Tip:  als er dan niets meer op straat ligt… duik dan eens in de bosjes! Het mag! En als je anderen de bosjes in ziet duiken dan weet je dat ze dit uit liefde voor hun kinderen doen ;)

One Response to De bosjes in duiken uit liefde.

1. Eef 24 augustus 2012 at 10:37 #

Mooi gezegd Peter. Zwerfvuil ruimen doe je inderdaad uit liefde. Uit liefde voor je kinderen, voor de dieren, voor de oceanen, voor onze planeet.
    Groetjes, Eef