De stok en de wortel…

Hoe verander je het gedrag van mensen?

Door de eeuwen heen hebben verschillende instanties het op verschillende manieren geprobeerd; de kerk met ‘hel en verdoemenis’, staten bouwden gevangenissen om hun onderdanen in bedwang te houden. Toch is al sinds apenheugenis bekend dat je van een stok alleen niet kunt leven… je hebt ook een wortel nodig.

Ca. tien jaar geleden ging een vriend van mij een jaar naar Dubai om daar te werken. Toen hij terug kwam vertelde hij me dat men in de Verenigde Arabische Emiraten niet alleen boetes uitdeelden aan automobilisten die verkeersregels overtraden. Men liet er ook een speciaal team rondrijden.  Dit team beloonde mensen die zich goed gedroegen in het verkeer.  Met een gedeelte van de geïncasseerde boetes van die dag.

Mijn vorige post ging over iemand die blijkbaar in de Efteling was geweest en geïnspireerd was door Holle Bolle Gijs. Misschien is hij/zij ook in Dubai geweest, want onderstaand verfilmd idee is van dezelfde groep afkomstig. Het laat heel leuk zien hoe je de stok en de wortel met elkaar verbindt.

Heb jij ‘n leuk idee om mensen in beweging te krijgen? Ik hoor het graag van je.

One Response to De stok en de wortel…

1. Arwin Baauw 12 februari 2011 at 15:49 #

Gedragsverandering is het lastigste wat er is. Als mens maken we altijd de beste keuze uit de alternatieven die we zien. Ons gedrag is dus een gevolg van “hoe we naar de wereld kijken”.
    Blijvende gedragsverandering is dus alleen mogelijk als gevolg van nieuwe inzichten (paradigma-shift). Dit is te stimuleren, maar zal altijd uit de persoon zelf moeten komen (intrinsieke drijfveer).
    De sleutel ligt dus niet in het “aanleren” van nieuw gedrag, maar in het “afleren” van je referentiekader: wat je ‘weet’. Dat roept per definitie weerstand op.
    Voorbeeld:
    We weten dat klagen niets oplost… toch gaan we er mee door! Helaas hebben we vaak liever ‘gelijk’ dan ‘geluk’. Door elkaar de spiegel voor te houden en de rekening op te maken van onze gedragingen (de gevolgen te ‘voelen’) is het mogelijk tot nieuwe inzichten te komen.
    Via ervaringsgerichte, transformationele trainingen is het op deze manier zelfs mogelijk om rivaliserende bene-leden, die elkaar dus letterlijk vermoorden, weer in dialoog te brengen.
    Zie ook deze video: http://vimeo.com/19343286

Wil je inhoudelijk ervaren hoe dit werkt? Neem gerust contact op.