In je eentje kan jij de wereld veranderen

Wiskunde is de taal van de oplossingen, maar kan het ook het zwerfvuil probleem oplossen?

Ja, zelfs in halve dag!

Nederland in een halve dag zwerfvuil vrij?

• Raap 1 stuk zwerfvuil op, vooral niet meer!!!
  • Vraag tenminste twee mensen binnen het halfuur hetzelfde te doen.

Dat laatste punt blijkt de moeilijkste opgave te zijn, twee mensen vragen! Je hoeft je niet te schamen als je dit niet durft, want zelfs iemand die “durf te vragen” sessies begeleid, gaf aan dat ze dit niet durfde! Ook ik vind dit ontzettend moeilijk.

Zwerfvuil is namelijk de hofleverancier van de Plastic Soep en kost miljoenen het leven, weliswaar vooral dieren, maar als we zo doorgaan, met het vervuilen van onze planeet, dan gaat het ook mensenlevens kosten: , het vergiftigd namelijk onze voedselketen:

Gevolgen van het vervuilen vd wereld in minder dan 1 minuut duidelijk gemaakt.

Er zijn heel veel dingen in de wereld die we geloven waarvan het tegenovergestelde waar blijkt te zijn. Een van deze dingen is: “In mijn eentje kan ik de wereld niet veranderen”. Het tegenovergestelde is waar.

In je eentje kan jij de wereld veranderen!

Ten eerste: Als je een stuk zwerfvuil op pakt, heb je de wereld al verbeterd :)

Nu denk je natuurlijk ‘ach, dat ene stukje, dat maakt geen geen verschil’. Dat éne stukje gaat alle verschil van de  wereld maken! Met de gedachte “Als ik één flesje laat vallen, dan maakt dat nauwelijks verschil” is namelijk het grootste gedeelte van de Plastic Soep tot stand gekomen. Die gedachte heeft er toe geleid dat er nu ca. miljarden kilo’s aan plastic in de oceanen drijft. Zie je hoe ongelofelijk krachtig die gedachte is? Eén dingetje toch doen, ook al denk je dat het niet uitmaakt.

“Waarom mag ik maar één stukje zwerfvuil oppakken, waarom zou het asociaal zijn om er meer op te pakken?”

Dan ligt er vanavond niets meer voor de mensen die hier ook aan mee willen doen. Als jij tenminste twee mensen bereid vindt om ook bovenstaande twee punten uit te voeren. Naar schatting liggen er nu zo’n 5 miljoen stuks zwerfvuil in Nederland. Stel nu eens dat het je binnen een half uur lukt om twee mensen ‘net zo gek’ te krijgen dat ze Nederland bevrijden van één stuk zwerfvuil, dat lukt vervolgens die anderen ook weer, en die anderen ook weer…. dan is vanavond geen stukje zwerfvuil meer in Nederland te vinden!

Nu kan jij twee dingen beslissen:

“Dit gaat nooit lukken dus ik doe er niet aan mee.”  En je zult gelijk krijgen, het gaat niet lukken.

of

“Wat een kleine moeite, en stel eens dat het lukt, dat zou echt geweldig zijn!” En je zult gelijk krijgen en je hebt de wereld voorgoed verandert.

De vraag is: Welk gelijk wil je krijgen?

De rekensom:

Stel jij begint om 12:00 uur en het lukt je om binnen een half uur twee mensen

12:00               1 (jij dus)

12:30               3 (jij en jouw twee volgers)

13:00               7 (vier nieuwe en de drie die al om 12:30 uur iets oppakten, enz enz)

14:30              15

22:30   4.194.303

23:00   8.388.607

23:30 16.777.215

De laatste mensen gaan wanhopig op zoek naar laatste stukje zwerfvuil, maar ze zijn kansloos :)

Zoveel zwerfvuil ligt er in Nederland niet!

Heb je door, als we dit voor elkaar krijgen, dat de wereld hierna nooit meer het zelfde zal zijn? En wat dit zal doen met ons ‘mensbeeld’?

We hebben dan overtuigend bewezen dat onderstaande gedachten onjuist zijn:

• ‘ach, dat ene ritje met de auto naar de supermarkt zal het broeikaseffect niet beëindigen’;
  • ‘dat ene product van die foute producent dat ik koop, maakt geen enkel verschil’
  • ‘mijn karbonaadje laten staan zal niets aan de bio-industrie veranderen’

Opgeruimde groet,

Peter

Andere voorbeelden van ‘foute’ geloofsovertuigingen;

PS:

Als dit lukt, zou dit wel heel jammer zijn voor Anne van Dalen, dan zal zij morgen naar huis moeten! Zij loopt namelijk nu een jaar lang door Nederland, om al hardlopend op blote voeten, zwerfvuil op te ruimen.

Comments are closed.