Een gedicht van zwerfafval in het vondelpark

Amsterdam, 6 juli 2016. Vandaag gaf stichting KLEAN in Amsterdam gastlessen aan leerlingen van het Berlage Lyceum over zwerfafval en plastic soep. Daarnaast raapten vrijwilligers van de stichting samen met de leerlingen en de vrienden van het Vondelpark zwerfafval in en rond het park. Met het zwerfafval maakten de leerlingen vervolgens het kortste gedicht van Vondel: “U, NU!”

Gedicht van Vondel van Zwerfafval

Een krachtig gedicht dat de urgentie van de problematiek van zwerfafval duidelijk weergeeft: we moeten nú iets doen tegen de groei van plastic soep. Deze opeenhoping van plastic in de oceanen wordt voor 80 procent veroorzaakt door zwerfafval op het land, dat in het water terecht komt en zo naar de oceanen stroomt. Dit plastic komt in de voedselketen terecht en dus ook in ons eigen eten.

De oplossing is volgens Stichting KLEAN simpel: Raap één stukje zwerfafval per dag op. Dat kan in dezelfde tijd als dat het gedicht “U, Nu!” wordt uitgesproken.

Het gedicht is een palindroom, het kan dus worden omgedraaid en toch nog worden gelezen. De kracht blijft. De plastic soep is ontstaan door de gedachte: “ach, dat ene stukje dat ik laat vallen, wat maakt dat nou uit?” Als we deze gedachte omdraaien en denken “dat ene stukje, dat raap ik even op” en we handelen daarnaar, dan keren we het tij, maken we de wereld snel schoon en stoppen we de groei van plastic soep. De kracht blijft hetzelfde, alleen draaien we het dan om in ons voordeel.

Tijdens de gastlessen werd ook met een 3D-printer een kleine Plastic Madonna gemaakt van gerecycled zwerfafval.

Het project gaat verder op 6 en 13 juli, ook dan zullen gastlessen worden gegeven, wordt er zwerfafval geraapt in en rond het vondelpark en wordt er een gedicht van Vondel gemaakt met het opgeraapte zwerfafval. Iedereen is hierbij natuurlijk welkom.

Dit project is een initiatief van Gemeente Amsterdam en wordt mede mogelijk gemaakt door het Betrekken bij Groen Fonds van de Provincie Noord-Holland.

Noot voor redacties:
Voor meer info:

Peter Smith, Creatief Directeur Stichting Klean, 06-55960778, peter@stichtingklean.nl

Foto’s onderaan dit bericht zijn rechtenvrij.

Eerdere berichtgeving:

STICHTING KLEAN (KLAGEN LOONT ECHT ABSOLUUT NIET)

Stichting KLEAN geeft voorlichting over zwerfafval en Plastic Soep en is ook op andere terreinen actief om te voorkomen dat zwerfafval ontstaat. De filosofie van de stichting is dat zwerfafval heel snel verdwijnt door iedere dag één stukje op te ruimen: “Als één op de vier mensen elke dag één stukje op raapt, dan is het land binnen een paar dagen schoon en stoppen we de groei van plastic soep”. Deze is namelijk ook ontstaan door de gedachte ”ach wat maakt ene stukje van mij nou uit”.

Website: http://www.stichtingklean.nl/

PLASTIC MADONNA

Stichting KLEAN werkt momenteel aan het project Plastic Madonna, waarmee het de positieve kracht van de mensheid aan wil tonen. De destructieve kracht waarmee we de gezondheid van de aarde bedreigen wordt vooral veroorzaakt door de opvatting dat kleine dingetjes die je als individu doet of laat niet uitmaken. Doordat we met zovelen zijn is dat juist wel het geval. Door deze gedachte om te draaien en het bewustzijn te vergroten dat dit juist wel uitmaakt kunnen we de aarde ook op een heel eenvoudige manier weer gezond maken.

Plastic Madonna wordt een beeld van 12 meter lang van een liggende moeder die haar kind de borstvoeding geeft. Het wordt gemaakt van het gerecyclede plastic van 100.000 flesjes die zijn verzameld door een kleine actie: het oprapen van straat. Het beeld zal worden gemaakt door heel veel mensen die bijna niets doen en draagt de boodschap uit dat plastic zwerfafval in ons eten terecht komt.

Website: https://plasticmadonna.nl/

, , , , ,