Het gebroken ruitje in het gebouw van de duurzaamheid samenvatting

Met de duurzaamheid in Nederland wil het nog niet echt vlotten. Telkens als ik naar de supermarkt ga,  zie ik door de auto’s de parkeerplaatsen niet meer. In de supermarkt vier pakjes biologisch vlees tegenover twee schappen met industrieel vlees . Tijdens de People’s Climate March wandelden 4000 Nederlanders voor een betere wereld, diezelfde dag renden er 65.000 voor een medaille.

Hoe kan dat?

Je ziet dagelijks mensen hardlopen. Je ziet ze iets doen! En als je met ze praat, blijken het energieke en vrolijke mensen. Dat werkt aanstekelijk en voor je het weet loop jij ook te hijgen in zo’n te flitsend sportpakje.

Duurzame mensen hebben geen ritueel, je ziet ze nooit duurzaam doen.

We maken ons allemaal zoveel zorgen om de wereld dat we de problemen die we makkelijker kunnen aanpakken verwaarlozen. Terwijl die kleine problemen de voedingsbodem zijn van de grotere: The Broken Window Theory.

In New York wisten twee hoofdcommissarissen in 1990 de enorme criminaliteit waar de stad mee kampte nagenoeg te elimineren door twee ogenschijnlijk eenvoudige problemen aan te pakken: graffiti en zwartrijden. Als aanhangers van de Broken Window Theory lieten zij zien dat door de kleinere problemen aan te pakken de grote bijna vanzelf verdwenen.

Ook de duurzame wereld die wij met z’n allen nastreven kent een ‘broken window’ en dat is zwerfvuil. Zolang wij blijven gedogen dat onze wereld als een prullenbak gebruikt mag worden, zullen we nooit in staat zijn die grote duurzame uitdagingen het hoofd te bieden. En juist zwerfvuil biedt een prachtige mogelijkheid om de duurzame mens een ritueel te geven: raak één keer per dag de aarde aan en raap dan één stuk zwerfvuil op. Doe dit vooral als je gezien wordt, het liefst als je met je collega’s een ommetje maakt, en doe het met een vrolijk gezicht. Als er geen getuigen zijn, maak dan een #zwerfie!

Als een kwart van de Nederlanders dit zou doen, ligt er niets meer.

Ik raap dagelijks zwerfvuil op en ken inmiddels veel mensen die het ook zijn gaan doen. Wij voelen ons nu meer verbonden met de mensheid en de wereld. Het heeft ons leven verrijkt.Geluk ligt voor het oprapen

Ik nodig jou uit om ook mee te gaan doen.

Opgeruimde groet,

Peter Smith.

Ondertekend door meer dan 375 vrolijke en daadkrachtige mensen, voor een laatste stand kijk onderaan de pagina van het oorspronkelijke bericht:

==========

Peter Smith is oprichter van stichting Klean (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) en bouwer van het kunstwerk “de Wereld van Zwerfvuil”. Hij geeft voorlichting over zwerfvuil en de Plastic Soep bij de Dopper Water and Waste Academy. Momenteel werkt hij aan een 20 meter groot beeld van gerecycled plastic zwerfvuil dat met 3D-printers gemaakt gaat worden: de Plastic Madonna.
Dit project is genomineerd voor de TEDxAmsterdam-Award 2014.

, , , , , ,

No comments yet.