Masterclass 3D-XXL-printen Rooie Joris in FabCity op 25 juni 2016

Persbericht, Amsterdam, 10 mei 2016Joris Tubergen (Rooie Joris) verzorgt in samenwerking met en Peggy Bannenberg en Stichting KLEAN op 25 juni 2016 een Masterclass 3D-XXL-printen. Deze zal plaatsvinden in FabCity op het Java Eiland in Amsterdam. Een gouden kans voor iedereen die het werken met een FDM-printer beter onder de knie wil krijgen en die wel leren printen met gerecycled filament.

De masterclass wordt gegeven in het kader van het project Plastic Madonna, een meterslang beeld dat zal worden geprint met rPET-filament dat is gemaakt van 100.000 flesjes die voorheen zwerfafval waren. Er zullen tijdens de masterclass ook blokken van de Plastic Madonna worden geprint. Met het beeld vraagt stichting KLEAN aandacht voor het probleem van zwerfafval en plastic soep, maar ook vooral voor de oplossing van deze problemen. Doel is om het beeld te laten maken door zoveel mogelijk mensen één blok van het beeld te laten printen.

Tijdens de masterclass zullen zaken behandeld worden als de instellingen van de slicer, hoe de gcode aan te passen zodat de printtijd verkort wordt, hoe om te gaan met de eigenschap van krimpende kunststoffen en het verkleinden van de kans op kromtrekken en het herstarten of resumen van de print na een extrusie-stop. Ook komen voor- en nadelen van grote nozzles, koeling van het materiaal en allerlei vormen van nabewerking komen aan de orde.

Deelnemen aan de masterclass kan met en zonder zelf meegebrachte 3D-printer. Aanmelden voor de masterclass kan tot 22 juni. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Plastic Madonna: plasticmadonna.com/nl/3d-masterclass/

JORIS VAN TUBERGEN (ROOIE JORIS)

Joris van Tubergen is ontwerper, uitvinder en expert op het gebied van 3D- printen. Zijn kennis en technieken worden gebruikt in verschillende projecten en installaties in gerenommeerde internationale galeries en musea. Met zijn duidelijke manier van uitleggen van zijn visie op de toekomst van 3D- printen en de toekomstige rol van digitale fabricage in de samenleving is hij een veel gevraagd spreker voor uitzendingen zowel op nationale als internationale televisie, interviews en openbare lezingen. Hij doceert digitale fabricage bij diverse onderwijsinstellingen o.a. TU Delft, HKU, ArtEZ en WDKA.

www.rooiejoris.nl/

PEGGY BANNENBERG

Peggy Bannenberg heeft het ambacht van goudsmid om gezet naar digitale en betaalbare sieraden maken met een 3D printer. Peggy doet dit al sinds 2009 en ziet als voordeel van 3D printen dat er geen materiaal wordt weggegooid: alleen waar materiaal nodig is wordt er geprint. Aan de keukentafel worden alle sieraden gemaakt met filament, later wordt erbij een service house van het gewenste materiaal geprint (polyamide, zilver, titanium). Peggy deelt haar kennis en ervaring ook bij Makerversity Amsterdam. Op dinsdags en donderdags is zij aanwezig in het Paviljoen van Makerversity op FabCity.

www.peggybannenberg.nl/

PLASTIC MADONNA
Plastic Madonna wordt een beeld van 12 meter lang van een liggende moeder die haar kind de borstvoeding geeft. Het symboliseert dat plastic zwerfafval in ons eten terecht komt. Het beeld wordt met 3D-printers gemaakt van het plastic van 100.000 opgeraapte plastic zwerfafval-flesjes.

Website: www.plasticmadonna.nl

STICHTING KLEAN

Stichting KLEAN (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) strijdt tegen plastic soep door mensen te laten zien dat er veel zwerfafval kan worden opgeruimd door iedere dag één stukje op te ruimen; “Als een kwart van de Nederlanders elke dag één #zwerfie raapt, dan is het land binnen een paar dagen schoon”. De stichting geeft voorlichting over zwerfafval en plastic soep en is ook op andere terreinen actief om te voorkomen dat zwerfafval blijft ontstaan.

Website: www.stichtingklean.nl

, , , ,