Nieuw wondermiddel ontdekt tegen de Plastic Soep

De Plastic Soep!

Velen weten dat dit een enorm probleem is. Maar nog veel te weinig mensen weten dat er nog een veel groter probleem dan de Plastic Soep zelf is: de groei van de Plastic Soep! Op het vaste land ligt duizenden malen meer plastic dan dat er nu in de oceanen drijft. Al dit plastic zal uiteindelijk via slootjes, kanalen, rivieren ook zijn weg vinden naar de oceanen….als het niet wordt opgeruimd.

We hopen en wachten totdat een genius een prachtig apparaat ontwerpt dat ervoor zorgt dat er geen plastic meer bij komt. Zoals Boyan Slat gedaan heeft met het plastic dat al in de oceaan zit: the Ocean Clean Up

Zou zoiets ook kunnen met het plastic dat nu op het land ligt? Kunnen we niet een apparaat uitvinden dat voorkomt dal al dat plastic afgevoerd wordt naar de baarmoeder van al het leven: de oceanen.

Ja! Die uitvinding is er al, dat apparaat dat ben

….. JIJ  !!!

De mooiste en prachtigste uitvinding allertijden!

En het leuke is je hoeft bijna niets te doen.

1. Ruim één stuk zwerfvuil per dag op
  2. Doe dit in normale kleding of juist chique, feestelijke kleding
  3. Draag vooral geen groen of geel hesje (zoals de gemeente-werkers dragen)
  4. Doe het met een blij, vrolijk gezicht
  5. Doe het bij voorkeur als je een wandeling maakt met vrienden, kennissen, collega’s die het nog niet doen
  6. Doe het in ieder geval niet stiekem
  7. Denk niet aan de persoon die het zwerfvuil veroorzaakt heeft, denk aan het stukje Aarde dat je straks schoon achterlaat (en er komt automatisch een lach op je gezicht :))
  8. Verwacht niet dat vrienden, kennissen, collega’s gelijk mee gaan doen. Geef ze even de tijd om aan het nieuwe “gewoon doen” te wennen
  9. Zit je op Facebook, Twitter of Instagram, maak dan vrolijke foto van jezelf met ‘t opgeruimde stuk zwerfvuil en gebruik de hashtag #zwerfie
  10. Doe het uit dankbaarheid naar de Aarde, voor al het eten, drinken, zuurstof en kleding die zij elke dag aan je geeft

Nu zijn er heel veel mensen (bijna iedereen) die denken dat dat éne stukje dat jij nu dagelijks opruimt geen zin heeft.

Het is het krachtigste wapen dat we hebben tegen de Plastic Soep

Wil je bewijzen? Ik geef je er twee.

1: De Plastic Soep zelf is het beste bewijs; al dat plastic in de oceanen wordt grotendeels veroorzaakt door mensen die één stukje plastic op straat laten vallen en denken “ach, dat ene stukje meer of minder maakt niets uit.” Die gedachte is debet aan miljarden kilo’s plastic in de oceanen. Dat geeft al aan dat één dingetje doen waarvan men denkt dat het geen verschil maakt toch enorme gevolgen kan hebben.  Om te bewijzen hoe krachtig het principe is om één stukje op te rapen zijn we naar de meest vervuilde en vieze plek in Amsterdam gegaan en hebben aan willekeurige voorbijgangers gevraagd om 1 stukje op te rapen:

Zie hieronder het filmverslag van die actie (3 minuten)

2: We onderschatten de kracht van elke dag één dingetje doen.

Ik ruim dagelijks minstens 1 stukje zwerfvuil op.

Dat zijn 365 stuks in het jaar.

Landelijke acties die één keer per jaar gehouden worden lijken veel effectiever maar zijn ze dat ook?

Dit lijkt natuurlijk vele malen effectiever. Maar laten we even terug gaan naar 1 stukje per dag. Doordat ik in 2011 begonnen ben en dit principe op vele manieren in het nieuws heb weten te brengen doet nu ca. 0.07% van de Nederlandse bevolking dit. Dat is ongeveer 1 op de 1500 mensen. Dat lijkt natuurlijk peanuts, de kans dat je iemand kent die dit reeds doet is uitermate klein. Toch is dit ongemerkt de grootste schoonmaak-actie van Nederland!

Dat zijn ca 5.000.000 stuks per jaar!

Zo’n getal spreekt niet tot de verbeelding. Hieronder zie je een filmpje dat duidelijk probeert te maken hoeveel 2.000.000 is.
5 miljoen is dus tweeënhalf keer zoveel:

Stichting Klean is nu bezig, o.a. met het Plastic Madonna project om een kwart van de wereld ‘zo gek’ te krijgen dat men één stukje per dag opruimt.
“Waarom maar een kwart?”  hoor ik je denken. Het antwoord is heel eenvoudig:

Er ligt niet genoeg voor iedereen!

Hieronder een kort filmpje dat laat zien hoe krachtig dit principe -wij noemen het the power of one– is.

Ik hoop dat ik je overtuigd heb dat jij het aller-krachtigste “instrument” bent om te voorkomen dat de Plastic Soep een nog grotere ramp wordt dan dat ie nu al is. We vergelijken het principe van ‘the power of one’ met The Ocean Cleanup. LET OP: Na het bekijken denk je misschien dat we the Ocean Cleanup belachelijk willen maken. Dat willen we absoluut niet! We vinden het een geniale en ontzettend belangrijke uitvinding, alle hulde aan Boyan Slat.
het enige dat we proberen duidelijk te maken is de echte kracht en de echte oplossing in onszelf ligt!

“Hoe krijgen we mensen dan zover om een stukje per dag op te ruimen?”

Ook hier is het antwoord weer heel simpel: door het zelf te gaan doen (en doe het dus niet stiekem en niet met een hesje aan).

“The best way to make a movement, if you really care, is to courageously follow and show others how to follow”

Heb jij de moed om mee te gaan doen? Met het nieuwe “gewoon doen”; ruim één stukje zwerfvuil op per dag.

Opgeruimde groet,
Peter

, , , , ,

2 Responses to Nieuw wondermiddel ontdekt tegen de Plastic Soep

1. PlasticMinimalist 27 juni 2014 at 07:06 #

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! En gelukkig zijn er dankzij jou en anderen nu velen actief aan het opruimen geslagen. Hier in China is het probleem nog veel groter dan in Nederland. Afgelopen week was ik een paar dagen op het platteland. Overal lag er plastic. In het water dreven verpakkingen en in de bomen hingen plastic tasjes. Hoewel men erkende dat afval een probleem is, was de algemene houding “tja, wat doen we eraan hè?” Ook al dit afval komt in de oceanen terecht. Doodzonde. De komende dagen zal ik ook weer wat afval opruimen. Hoewel ik veel met het voorkomen van plastic afval bezig ben, vergeet ik soms om het plastic op straat op te rapen. Bedankt voor de hernieuwde inspiratie!

2. Pascha 26 juni 2014 at 13:11 #

En het kost nog niets ook!