Persbericht: Eerste #Zwerfie-FlashMob van Amsterdam

zwerfie flashmob

AMSTERDAM – Wat de exacte locatie zal worden blijft nog even geheim, maar één stukje Amsterdam wordt binnenkort in elk geval weer een stukje schoner. Op vrijdag 20 November om 15.00 uur wordt namelijk een zogenaamde ‘Zwerfie-FlashMob’ gehouden.

Deze opruimactie is een initiatief stichting KLEAN. Bij een Zwerfie-FlashMob komt een groep mensen bijeen om een uur lang met elkaar zwerfafval te rapen op een locatie die slechts kort van te voren bekend wordt gemaakt. Mensen hoeven zich niet aan te melden en er wordt gezorgd voor grijpers en afvalzakken. Iedereen die een uurtje vrij heeft en op een positieve manier iets tegen zwerfafval wil doen, is van harte welkom.

De locatie van de Zwerfie-FlashMob wordt op 20 November om 12.00 uur, bekendgemaakt via de Facebookpagina  van KLEAN en via het Twitteraccount @Klean_nl. De plastic flesjes die worden opgeraapt bij de FlashMob zullen worden gedoneerd aan Plastic Madonna, een project van KLEAN waarmee de stichting de mensen bewuster wil maken dat plastic zwerfafval uiteindelijk in ons eten terecht komt.

Schade aan de natuur
De initiatiefnemers willen hiermee de omgeving leefbaarder en schoner maken en houden. ‘Op plekken waar het opgeruimd is wordt minder snel iets weggegooid’, beargumenteren ze. Daarnaast heeft ook de natuur om ons heen last van al het zwerfafval dat op straat wordt gegooid. ‘Dieren zien het aan voor voedsel en alles wat in het water terecht komt zal uiteindelijk naar de zee stromen. Vooral het plastic vormt een probleem. Eenmaal in zee vormt het plastic soep en valt het uit elkaar in uiteindelijk heel kleine deeltjes. Het komt in de voedselketen terecht en zo in ons eten en dat van de generaties na ons.

Een stukje per dag
Al eerder werden er #Zwerfie-FlashMobs georganiseerd in Purmerend, waar het positieve effect duidelijk merkbaar is, zegt de organisatie: ‘Het is mooi dat er steeds meer mensen zwerfafval oprapen, maar het doel is natuurlijk dat steeds minder mensen zwerfafval veroorzaken. Ook vragen we niemand om veel zwerfafval te rapen, we hopen wel dat veel mensen één stukje zwerfafval (een #zwerfie) per dag op gaan rapen. Als 25 procent van de mensen dit doet is de stad binnen een paar dagen schoon, en als dat de nieuwe norm zou worden, hoe mooi zou dat zijn?’

Voor meer informatie, neem contact op met info@stichtingklean.nl

STICHTING KLEAN

Stichting KLEAN (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) strijdt tegen plastic soep door mensen te laten zien dat er veel zwerfafval kan worden opgeruimd door iedere dag één stukje op te ruimen; “Als een kwart van de Nederlanders elke dag één #zwerfie raapt, dan is het land binnen een paar dagen schoon”. De stichting geeft voorlichting over zwerfafval en plastic soep en is ook op andere terreinen actief om te voorkomen dat zwerfafval ontstaat.

Website: http://www.stichtingklean.nl/

PLASTIC MADONNA
Plastic Madonna wordt een beeld van 12 meter lang van een liggende moeder die haar kind de borstvoeding geeft. Het symboliseert dat plastic zwerfafval in ons eten terecht komt. Het beeld wordt met 3D-printers gemaakt van het plastic van 100.000 opgeraapte plastic zwerfafval-flesjes.

Website: https://plasticmadonna.com/nl/

, ,