Persbericht: Zwerfvuil ‘opent’ Academisch Jaar Zwerfvuil op reis

Heb jij contacten bij de media? Zou je onderstaand persbericht aan hen door willen sturen?

Zwerfvuil ‘opent’ Academisch Jaar Zwerfvuil op reis

ROTTERDAM – De Wereld van Zwerfvuil zal maandag 2 september 2013 symbolisch het Academisch jaar openen door een openbaar college.

De master Global Business & Stakeholder Management van de Rotterdam School of Management (bedrijfskunde) van de Erasmus universiteit heeft op maandag 2 september haar eerste college-dag. In de ochtend trapt prof Gail Whiteman af met een college over de grenzen van de planeet en kantelpunten daarin.

Daarna vertrekken de studenten naar de Tillemakade waar om 16:30 Peter Smith van Klean zijn openlucht en openbaar college geeft over zwerfvuil en de gevolgen daarvan. De Wereld van Zwerfvuil, een kunstwerk van Peter Smith met een diameter van 5 meter, is gemaakt van 6000 flesjes die in Amsterdam als zwerfvuil lagen. De plastic wereld heeft reeds via de Waal Nijmegen en Dordrecht aangedaan met als boodschap dat de zeer schadelijke Plastic Soep in de zeeën en oceanen met gemak te voorkomen is.

PS_Klean_dWvZ

De Plastic Soep is de naam voor de grote hoeveelheden plastic in de zeeën en oceanen, 50% daarvan wordt veroorzaakt door zwerfvuil uit steden en dorpen. Volgens wetenschappers drijft er alleen al in de Stille Oceaan een Plastic Soep met een oppervlakte van twee keer de Verenigde Staten. De Soep laat giftige stoffen los, vooral onttrokken uit plastic verpakkingen en dit gif dringt door tot ver in de voedselketen.

Het schoonmaken en opruimen van de Plastic Soep is ondoenlijk. Echter het voorkomen dat er meer Plastic Soep komt is heel eenvoudig. Het enige wat ervoor nodig is dat we er iets aan willen doen. Als we inzicht hebben in wat het gevolg is van het weggooien van plastic, zouden we het niet meer doen. Als een kwart van de Nederlanders zich voorneemt om dagelijks één stuk zwerfvuil op te rapen, hebben we al snel een nieuw probleem, er ligt te weinig!

Om aandacht te vragen voor de problematiek van zwerfvuil reist de Wereld van Zwerfvuil door Nederland en doet dus in september aanstaande Rotterdam aan. Ligging De Wereld van Zwerfvuil ligt in de Rijnhaven aan de Tillemakade.

, ,

Comments are closed.