Persbericht: Unieke actie tegen zwerfvuil en Plastic Soep

PERSBERICHT

Aanstaande vrijdag 28 februari 2014 staat Stichting Klean van 7 tot 7 uur met tientallen vrijwilligers bij de NDSM-pont in Amsterdam Noord.
Wij staan daar NIET om zélf de IJ-Oever schoon te maken, maar om aan iedere voorbijganger te vragen één stuk zwerfvuil op te ruimen.

Er ligt langs de IJ-oever zo ontzettend veel aangespoeld zwerfvuil, dat er eigenlijk geen beginnen aan is…
Maar als je bedenkt dat er op deze plek dagelijks zeker 4000 mensen langs komen, en ieder van hen zou één stuk zwerfvuil oprapen, dan is het hier in één dag brandschoon!

Dat is wat we gaan doen: iedere voorbijganger vragen één stukje op te ruimen. Natuurlijk gaan we hier een film van maken. En we vragen de deelnemers om er een #zwerfie van te maken.

Veel mensen geloven dat wat zij kunnen bijdragen aan een betere wereld “geen zin” heeft, het is een “druppel op de gloeiende plaat”. Wij willen bewijzen dat het tegenovergestelde waar is. Dat je met een kleine actie een wereld van verschil kunt maken.

Met deze film die we op deze dag maken, gaan we minstens 100.000 (!) mensen enthousiast maken om één stuk zwerfvuil op te ruimen ofwel om ‘bijna’ niets te doen op donderdag 20 maart 2014 bij de vierde editie van ‘De Lente Verwelkomen’… (ter vergelijking: in 2011 waren dat 1400 mensen, in 2012 ruim 4100 en in 2013 al 11.000).

Stel -durf groot te dromen- dat we vier miljoen mensen ”zo gek” krijgen om bij aanvang van de lente één stuk zwerfvuil op te ruimen, dan is Nederland in één dag bijna schoon.
Kosten € 0,00  (De staat kost het jaarlijks 250 miljoen euro).
Resultaat 4 miljoen blije mensen, schoon land, geen toevoer naar de Plastic Soep die dag vanuit Nederland.

Leuke anekdote: Een jaar geleden sprak ik met Diederik Samsom over dit concept: zie hier zijn reactie: http://youtu.be/8eORjGg5fII?t=1m44s  (youtube filmpje hoort te starten op 1’44” )

Opgeruimde groet,

Peter

Vrijdag 28 februari 2014

NDSM-pont in Amsterdam Noord, bij de IJ-kantine

Van 7.00 tot 19.00 uur in 3 ploegen (7-11 uur, 11-15 uur, 15-19 uur)

Vrijwilligers zijn te herkennen aan geel petje en goed humeur

Contactpersoon Klean:  Peter Smith

Mobiel: 06-55960778

Mail: info[@]stichtingklean.nl

Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door:

De Dopper

Nederland Schoon

Gemeente Schoon

Amsterdam Noord

, , , , ,

One Response to Persbericht: Unieke actie tegen zwerfvuil en Plastic Soep

1. Henk Prins 26 februari 2014 at 16:13 #

Peter,

mooi initiatief, als ik in A’dam woonde hielp ik wel mee, maar ik heb hier in Harlingen genoeg te doen.
    Ik word er zo langzamerhand verdrietig van, het wordt steeds erger.
    Als het statiegeldsysteem op de schop gaat overweg ik ermee te stoppen.
    Sta inmiddels op de kieslijst van Groen Links, sta ik er niet alleen voor.
    Gister een ontmoeting gehad met Liesbeth van Tongeren.
    Ik had 20 minuten spreektijd, ben geen redenaar maar de tijd was te kort.

Henk