PERSBERICHT #zwerfie-dag 2015

zwerfie

Verwelkom de lente!

Wubbo Ockels; “Elke bijdrage, hoe klein ook, is belangrijk.“.

Het hele jaar door stapelen verdwaalde grondstoffen zich op in onze bermen. Jaarlijks een grote schoonmaak is dan ook niet waar Stichting Klean voor staat. Opruimen kun je beter iedere dag dag een beetje doen. Als 25% van de Nederlanders iedere dag één stukje zwerfafval zou opruimen, dan is en blijft het na drie dagen schoon.

Wubbo Ockels; ” Laten we ‘het menselijke tijdperk’ begroeten. Laten we stoppen met de vernietiging van de aarde, van de mensheid; van ons. Laat het voor iedereen duidelijk zijn: we moeten een nieuwe houding vinden, een nieuwe cultuur, een nieuwe instelling, een nieuwe eenheid van de mensheid, voor ons voortbestaan.“.

Op vrijdag 20 maart, als start van een nieuwe lente, doen de vrijwilligers van Klean daarom een beroep op de menselijkheid om dan een #zwerfie te maken en te starten met deze dagelijkse goede gewoonte.

Wat is een zwerfie?

zwerfie opvanghuis ThijsEen zwerfie is een stukje zwerfafval wat je opraapt, fotografeert als je het opruimt en op social media post onder vermelding van hashtag #zwerfie. Het woord werd in 2014 door Prisma woordenboek uitgeroepen tot het nieuwe woord van het jaar. Bijna wekelijks verschijnen er blogs en berichten in de media over zwerfie. Bekijk hier het nieuwsoverzicht van 2014 en 2015.

Een steeds groter wordende groep ruimt dagelijks verdwaalde grondstoffen op en Klean streeft ernaar om een kwart van de bevolking ook zover te krijgen. En natuurlijk wordt deze goede gewoonte zonder foto ook goedgekeurd. Mensen kunnen zich laten inspireren door het zwerfie-magazine.

Wubbo Ockels; “De mensheid is enorm sterk, zij kan de wereld redden.”.

Stichting Klean wil met het project Plastic Madonna bewijzen, dat de woorden van Wubbo Ockels waar zijn, dat een kleine bijdrage écht helpt om de Aarde te redden. En omdat dit de vijfde keer is dat de stichting de lente verwelkomt, wordt iets extra’s gevraagd aan de deelnemers, door een zwerfafval-PET-flesje op te rapen en/of één euro te doneren aan de Plastic Madonna, een beeld van 12 meter van gerecyclede verdwaalde grondstof PET.

Plastic madonne met wubbo quote

Zie hier hoe krachtig het principe van zwerfie is:

KleanMet opgeruimde groet, Het KLEAN-team

, , , ,