Plastic Madonna

De Plastic Madonna in Nederland

Schermafbeelding 2016-05-23 om 15.41.55De Plastic Madonna wordt een beeld van een moeder die haar kind borstvoeding geeft. Het wordt 3D geprint van op straat gevonden gerecycled plastic en zal circa 12 meter groot worden.
Het afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest om mensen te verleiden, te motiveren om één zwerfafval-flesje in een van de vele verzamelbakken die door heel Nederland stonden te doneren. Daarmee is dit nu al het grootste participatie-kunstwerk van Nederland.

Begin 2016 hadden we de gewenste 100.000 flesjes binnen en zijn we ze gaan verzamelen. We hebben de flesjes tentoongesteld in een kerk om duidelijk te maken hoeveel 100.000 flesjes wel niet is. Het staat ook gelijk aan de hoeveelheid plastic die er alleen in Nederland al elk uur op straat terecht komt. Maar nog huiveringwekkender is dat het gelijk staat aan de hoeveelheid plastic die er elke tien seconden vanaf land via rivieren de zee in stroomt.

PS_flesjes overzicht kerk sitegrote

Al dit plastic gaan we recyclen en maken er met behulp van 3D-printers dat enorme meterslange beeld van.

Wil je meehelpen met printen? Vooral scholen kunnen meehelpen.

Plastic Madonna

Er ligt momenteel (2016) een Madonnabeeld op het strand van Rio de Janeiro. Waarom daar? Binnenkort zijn er de Olympische Spelen. Meer dan een miljard mensen gaan kijken. Dat enorme Jesus-beeld komt dan natuurlijk in beeld. Maar wat ligt daar dan op het strand? Een Madonna gemaakt van zwerfafval, en zij geeft de kleine jesus borstvoeding? Waarom doet een kunstenaar zoiets?

PM_BR_zonderdopper

En gratis lift de kennis mee dat zwerfafval de voedselketen binnendringt. En dat eenieder die plastic op straat laat vallen, of nooit iets opruimt hier actief respectieve passief aan mee doet: de volgende generaties plastic zwerfafval te eten geven.

Wij willen nu volgend jaar, 8 juni 2017, de echte Plastic Madonna onthullen op het strand van Scheveningen.  Het beeld waar Thekla Reuten met haar baby model voor heeft gelegen. Hieronder een impressie.

PS_PM_Scheveningen 4752 site