The Power of One

Een project om mensen ervan te overtuigen dat er nooit iets te klein is om een verschil te maken.

Ooit maakte ik, Peter Smith, een enorm beeld van zwerfafval: de Wereld van Zwerfvuil.  Dat beeld heeft in Nederland de opinie over zwerfafval doen omslaan.
Eerst was het iets waar je aan ergerde. Na dit beeld begreep iedereen dat zwerfafval een milieu probleem is. Het levert de grootste bijdage aan de Plastic Soep. Het heet niet voor niets soep. Zwerfafval dringt onze voedselketen binnen. We gaan het eten, onze kinderen gaan het eten.

Dat beeld zelf heeft niets gedaan. Wel heeft dit beeld heel veel media aandacht opgeleverd. In elk interview kon ik vertellen dat zwerfafval veel meer is dan ‘een symptoom van verval van normen en waarden’ of een ‘esthetisch probleem’.

Hieronder de pagina van Milieu Centraal voor ‘de Wereld van Zwerfvuil’

De media aandacht voor ‘de Wereld van Zwerfvuil’

En de pagina van Milieu Centraal na ‘de Wereld van Zwerfvuil’

Ik ben nu al lang bezig om de zeer eenvoudige oplossing voor zwerfafval onder de aandacht te brengen. Helaas krijg ik weer weinig gehoor bij de Media, Milieu-organisaties en politiek.

Dus gaan we het trucje nog eens herhalen.

We gaan weer een enorm groot beeld maken. Nu niet om een probleem voor het voetlicht te krijgen. We willen nu aandacht voor de oplossing.

Die oplossing noemen we:

The Power of one.

Het beeld heet Plastic Madonna. Een beeld van een moeder die haar kind borstvoeding geeft. Het wordt 3D geprint van op straat gevonden plastic en zal circa 12 meter groot worden.

PS_PM_Scheveningen 4752 site

Met dit beeld willen we alle provincie-hoofdsteden van Nederland aandoen. Samen de gemeente en plaatselijke initiatieven willen we dan een geweldig event organiseren waarbij ook de burger die normaal niet geïnteresseerd in de zwerfafval-problematiek automatisch meegnomen wordt in het enorme inspirerende verhaal dat achter de Plastic Madonna schuil gaat;

Een verhaal van kracht, hoop en liefde.

Plastic Madonna

Je leest er veel meer over op onze project-site: The Power of One

Je kunt ook alvast doneren om dit project mogelijk te maken:

=========================================

In 2016 is het ons gelukt om een voorloper van Plastic Madonna op het strand van Rio de Janeirio te maken.

Waarom daar? Tijdens de Olympische Spelen lag ze er prominent op het strand. Rio, de stad waar dat enorme Jezus-beeld staat, en dan ligt er een Maria-beeld van plastic afval gemaakt op het strand.  “En ze voedt haar baby??”   “Waarom doet een kunstenaar zoiets?”

Door dit controversieel beeld, want dat is het, zeker in Rio, besteedde de media aldaar er veel aandacht aan.

10.000.000 mensen

Door de enorme media-aandacht voor dit beeld aldaar hebben 10.000.000 mensen kennis genomen van de Plastic Madonna.

PM_BR_zonderdopper

En gratis liftte de kennis mee dat zwerfafval de voedselketen binnendringt. En dat eenieder die plastic op straat laat vallen, of nooit iets opruimt hier actief dan wel passief aan mee doet: de volgende generaties plastic zwerfafval te eten geven.