Vingerafdrukscanner voor opsporing daders zwerfafval

Dit is geplaatst  op een 1 april 2016  :)

Stichting KLEAN heeft samen met studenten van TU-Delft een scanner ontwikkeld die vingerafdrukken kan herkennen op foto’s van zwerfafval. Middels nieuwe optische technieken die in de meeste moderne smarthphones is opgenomen, wordt het hierdoor mogelijk om op een eenvoudige manier de veroorzakers van zwerfafval te achterhalen.

Overleg met politie en investeerders om deze techniek te verwerken in een app is momenteel in een afrondende fase. Met de app kunnen alle burgers helpen het grote probleem van zwerfafval bij de bron aan te pakken en de daders te bestraffen. Het idee is om een database aan te leggen en die beschikbaar te stellen aan overheden en politie.

Stichting KLEAN wil er hiermee niet alleen voor zorgen dat de daders worden opgespoord en bestraft, ook zullen er aan de hand van de verzamelde gegevens profielen worden opgesteld van zwerfafvalveroorzakers. Op basis hiervan kunnen dan gerichte campagnes en maatregelen worden ontwikkeld om het gedrag van deze mensen te beïnvloeden. “Want nu hebben we wel een idee van de oorzaken van zwerfafval, maar er is nog nooit echt op deze manier onderzoek naar gedaan. We verwachten dit op deze manier eindelijk wel eens goed te kunnen doen”, aldus Peter Smith, oprichter van de stichting.

Er wordt momenteel getest met foto’s van opgeraapt zwerfafval die via social media worden gedeeld met de hashtag #zwerfie. Naar verwachting zal de App eind dit jaar beschikbaar komen voor iPhone en Android toestellen.

Opsporen van daders van zwerfafval kan straks met je smarpthone

, ,

No comments yet.