Wie wint de Gouden #Zwerfie 2016?

Ook dit jaar reikt Stichting KLEAN weer een gouden zwerfie uit aan iemand die op een positieve manier is opgevallen in de strijd tegen zwerfafval en plastic soep. Vorig jaar werd deze onderscheiding uitgereikt aan Joost Elffers. De lijst met kandidaten is inmiddels bekend. Naast bijzondere #zwerfie-rapers die zich hebben onderscheiden door gewoon te doen, staan ook kamerleden Lutz Jacobi (PVDA) en Esther Ouwehand (PvdD) op deze lijst. Uit de lijst met kandidaten zal binnenkort de winnaar worden gekozen.

Zwerfie

De Gouden #Zwerfie

Een zwerfie is een foto van een opgeraapt stuk zwerfafval, al dan niet in de vorm van een selfie. De filosofie van Stichting KLEAN is dat het effectiever is om elke dag één stukje zwerfafval op te ruimen dan één keer per jaar een grote opruimactie te doen. Middels de hashtag #zwerfie wordt dit uitgedragen via Social Media.

Gouden Zwerfie

De Gouden Zwerfie zal in de aanloop naar #zwerfie-dag, die jaarlijks op 20 Maart wordt gehouden om de lente te verwelkomen, worden uitgereikt aan iemand die zich op een positieve manier heeft ingezet in de strijd tegen zwerfafval en plastic soep. Het is geen prijs voor degene die het meeste of het beste heeft vergaderd, noch voor degene die congressen heeft georganiseerd of het meeste zwerfafval heeft opgeruimd. De Gouden Zwerfie is voor iemand die gewoon is gaan doen en hierbij is opgevallen, anderen heeft geïnspireerd en gemotiveerd.

Joost Elffers met Gouden Zwerfie 2015

Wekelijks wordt er door Stichting KLEAN een virtuele Zilveren Zwerfie uitgereikt. Uit de lange lijst met  winnaars van afgelopen jaar is nu een eerste selectie gedaan. Hieruit zal door stemming door de #zwerfie-busters – een groep onafhankelijke zwerfafvalbestrijders die nauw contact houdt met elkaar – een shortlist worden opgesteld, waaruit vervolgens door de vrijwilligers van stichting KLEAN de uiteindelijke winnaar zal worden gekozen.

Kandidaten Gouden Zwerfie 2016

Voor meer informatie: mail info@stichtingklean.nl.

Etiket Gouden Zwerfie

, , ,