WildGroei

Een aantal weken terug werd ik gebeld, of ik mee wou doen aan een blogtournee. “Wat is dat?” vroeg ik, ik had er nog nooit van gehoord. Het bleek een actie waarbij een aantal bloggers gevraagd werd een boek te recenseren of gewoon een blog te schrijven geïnspireerd op het boek. Het leek me wel wat, een weekje later kreeg ik het boek in de bus. Ik had me voorgenomen er elke avond een stuk in te lezen. Maar daar ben ik snel mee gestopt, ik werd er niet vrolijk van….

Maar ja, de datum dat mijn blog af moest zijn naderde, dus toch maar mijn kop uit het zand getrokken en me verdiept in de inktzwarte letters van het boek “Wildgroei” van Rob Hengeveld.

Tijdens het lezen moest ik vaak denken aan een beeld dat ik zag toen ik een aantal jaren geleden ‘s nachts vanuit een vliegtuig naar beneden keek:Nederland bij nacht

Bovenstaand beeld is gefotografeerd door een satelliet. Vanuit het vliegtuig zag ik een veel gedetailleerder beeld: elke lichtvlek was met ragfijne lichtlijntjes verbonden met andere  lichtvlekken. Het beeld riep associaties op met foto’s van kankercellen Ik moest denken aan al die economen, industriëlen, politici die maar blijven roepen dat groei noodzakelijk is: “We moeten blijven groeien!!!”. Als in ons lichaam cellen ongebreideld blijven groeien, dan zijn we ziek. Als we die ziekte niet bestrijden gaan we er aan dood.

Twee miljoen jaar geleden kwam de homo erectus ten tonele. Stel dat vanaf toen elk jaar ‘s nachts één foto van de aarde hadden gemaakt. Al die foto’s gaan we als een timelaps-filmpje, met 25 beeldjes per seconde, afdraaien, dan hebben we een film van 24 uur.  24 uur zwart beeld, pas de laatste 4 seconden van die film zien we bovenstaand beeld ‘exploderen’.

Wildgroei dus.

In het boek beschrijft Rob Hengeveld wat die enorme aantallen mensen voor de aarde betekenen. En dat aantal blijft maar groeien, bovendien verwachten al die mensen dat het alsmaar ‘beter’ wordt, dat ze nog meer mogen gaan consumeren.

We leven in een informatie-tijdperk. Je zou dus verwachten dat wij mensen, wen noemen ons immers ‘homo sapiens’ de ‘wijze mens’, dat we weten dat de grondstoffen bijna op zijn, dat onze wereld langzaam veranderd in een vuilnisbelt, dat ons zoet-water opraakt, dat onze landbouwgronden eroderen of verzadigd raken met gifstoffen, dat over dertig jaar nergens meer oerbossen zijn, dat onze oceanen straks vol zitten met plastic en er geen vis meer in zwemt.

Maar nee, we zijn geïnteresseerd in wie het songfestival wint, welke voetbalclub gewonnen heeft en we zijn geïnteresseerd in wat een bepaald cosmetica-product voor ons uiterlijk kan betekenen. En we maken ons druk om de kleur van piet.

Maar wat gebeurt er ondertussen met de wereld:

before after world

De teerzand-gronden in Canada.

Doordat het boek alle aspecten en gevolgen van comsumptisme behandeld krijg je ineens het totaal-plaatje te zien.

En ineens schrik ik me rot!

Terwijl ik lees en zie hoe we de wereld aan het uithollen zijn bedenk ik me dat boven mij mijn zes maanden oude zoon ligt te slapen. In wat voor een wereld gaat hij opgroeien? Wat gaan mensen doen als we nog maar 2 miljard mensen kunnen voeden in plaats van de te verwachten 10 miljard die er in 2100 zullen zijn? Omdat er geen kunstmest meer is want de grondstoffen daarvoor zijn zo over de wereld verwaaid dat ze niet meer te winnen zijn. Wat gaan mensen doen als er geen water meer is om te drinken, wat gaan mensen doen als er geen energie meer is om hun huizen warm te stoken…. of als het klimaat helemaal op hol slaat? In wat voor een wereld gaat hij opgroeien?

En wat nu te doen?

Rob komt zelf met een aantal gewaagde oplossingen. Nou ja ‘oplossingen’? Het laat ons het dilemma zien en stelt ons voor de keuze.

Om deze wereld nog wat langer voor ons mensen bewoonbaar te houden zal de wereldbevolking moeten zakken naar 1 miljard, stelt Rob. Aan ons de keuze, regelen  we zelf iets of hakken we later elkaars koppen eraf?

Om te voorkomen dat ons klimaat op hol slaat (waardoor al het leven op aarde onmogelijk wordt) zullen we moeten overschakelen op een ‘klimaatneutrale’ energiebron. Wind en Zon gaan voorlopig maar voor 20% in onze energie behoefte voorzien. De andere 80% zal voor nu van kernenergie moeten komen volgens Rob. Het is kiezen voor het probleem nucleair afval of voor een op hol geslagen klimaat (en dus een levenloze planeet).

En natuurlijk moeten we gaan recyclen, maar honderd procent recyclen is onmogelijk en daar heeft Rob natuurlijk gelijk in. Maar in ieder geval voorkomen we zo wel het overvol raken van onze planeet met afvalstoffen die niet meer als grondstof in te zetten zijn.

En oh ja, wat je ook alvast kan doen is mee doen met het protest tegen Monsanto dat dit weekend (25 mei) in Amsterdam of Wageningen wordt gehouden. Monsanto probeert een monopoly op onze voedselvoorziening te krijgen door patenten op zaden te nemen, vergiftigd onze landbouwgronden met gif, tast de biodiversiteit aan met hun genetisch gemodificeerde zaden en het bedrijf heeft giffen (Agent Orange onder andere) geproduceerd waaraan al meer dan 5 miljoen mensen  zijn overleden.

Verplichte kost

Dit boek moet opgenomen worden in het curriculum van het Voortgezet Onderwijs. En iedere ouder zou het moeten lezen, want wat heeft je kind aan een monetaire erfenis als we hem een wereld nalaten waar niet op te leven is. En natuurlijk dienen onze regering en parlement dit boek te lezen.

De blogtournee:

Di 21 mei > eenbeetjegroener.blogspot.nl
Wo 22 mei > duurzaamnieuws.nl
Do 23 mei > stichtingklean.nl
Vr 24 mei > lowimpactman.be
Ma 27 mei > thinkecodesign.nl
Di 28 mei> mjvdl.com
Wo 29 mei > sargasso.nl
Do 30 mei > gelezengoed.blogspot.com
Vr 31 mei > elseboutkan.nl
Ma 3  juni > mariekedegroot.com
Di 4 juni > zwerkconnect.nl

==========

Peter Smith is initiatiefnemer van stichting Klean en directeur van de Dopper Water en Waste Academy.

Peter met zijn zoon voor de Wereld van Zwerfvuil; een globe van 5 meter in doorsnee van op straat gevonden plastic afval.

2 Responses to WildGroei

1. Theo van Goor 23 mei 2013 at 09:18 #

Nee, nee..het is niet zo zwart en duister als het lijkt. Je zoon kan een toekomst hebben. Wees gerust.
    De wereld is niet aan het vergaan. Vervuiling kan weer herstellen. Vervuiling is een natuurlijk proces en heeft in onze ogen veel tijd nodig. Er is alleen geen evenwicht meer tussen vervuiling en herstel.
    Alleen de manipulatie van Monsanto hersteld nooit meer. Ook dat is natuurlijk. De sterkst wint in de natuur.

We moeten NU stoppen met meer te willen. Ons niet het consumeren laten aanpraten door slimme zakenlui ondersteund door (althans niet tegengewerkt) handen gebonden overheden.
    Kies je consumeer behoeft met zorg en verstand en niet op emotie. Dan ben je een willig slachtoffer voor het systeem.
    Het systeem waarin we leven manipuleert ons. Multinationals hebben daarin grote financiële belangen. Zij zijn niet om ons terwille te zijn en in onze behoefte te voorzien. Ze zijn er om behoeftes bij ons te kweken en er schat hemeltje rijk van te worden.
    Zelfs schijnbare milieu activiteiten, ook die door de overheden gestimuleerd worden, zijn schijn oplossingen. Men verdient er gewoon ordinair veel geld aan. Milieu is ook emotie.

Schoon water uit een fles. Het meest milieu vriendelijkste product. Wat een onzin! Een luchtbel.
    Al die flessen gebruiken grondstoffen, moeten geproduceerd worden, getransporteerd, gedistribueerd, opgeslagen en verkocht. Dat houdt een economie gewoon draaiende. Uiteindelijk komen ze met een beetje geluk in een recyclingproces en niet in de wegberm of de zee….
    Vergeet het maar. Ook de gerecyclede flessen hebben olie ge- en verbruikt. Dat is al te veel.
    Leuk om te verwerken tot Fleece. Jammer, recyclen kost ook grondstoffen en energie. Met vervuiling als bijproduct. Niks milieuvriendelijks aan.
    Het kan nog erger. Het merendeel dumpen we in Aziatische landen of Afrika op een open belt en betalen hun daarvoor. Handel! Verspilling. Onnodig.
    Net zoiets als gooi je afval maar in de tuin bij de buren. Jou tuintje is ‘schoon’. En je geweten? Toch is dat we doen bij het kopen van een fles. We houden het proces in stand hiermee. Precies wat van ons verwacht wordt. Iemand staat ergens in zijn handen te wrijven en ziet zijn portemonnaie snel volstromen.

We kunnen zelf iets doen.
    Niet mee doen aan die ratrace. Weersta de verleiding. Zoek alternatieven. Die zijn er. Drink water uit een kraan. Zo simpel!
    Comfort hoeft er niet minder om te zijn, gemakzucht kun je zonder. De beloning voor de inspanning is groot.
    Sla van eigen tuin, is niet voor ieder weggelegd. Maar lokaal kan je afspraken maken met mensen die wel in de gelegenheid zijn.
    Een groot huis kost veel stookkosten en energie, verhuis. Je hebt het niet nodig al die ruimte.
    Vliegvakantie? Onzinnig idee!
    Auto? Weg ermee, een bakfiets voldoet. Ga dichter bij je werk wonen of begin een moestuin voor jezelf. Meer tijd voor je kinderen en je houdt geld over. Geen BSO, geen oppas, geen reiskosten, geen klusjesman, geen tuinman, geen snelle kant en klaar maaltijden. Allemaal geld wat je niet uitgeeft, dus ook niet hoeft te verdienen.
    Leg zonnepanelen op je dak voor energie en warmwater. Begin een lokaal collektief voor groene energieproduktie. Windmolen.

Je hoeft niet elke maand een ander leuk bloesje te kopen uit een lage lonen land.
    Koop duurzaam of maak zelf. Dat kost meer maar blijft langer goed en je draagt het langer en vaker. Laat ze maar kletsen. Een slimme set samenstellen die bij elkaar past en te combineren is hoef je niet altijd hetzelfde uit te zien als je dat belangrijk vindt.
    Draag vooral warme kleding van b.v. echt wol. (Marino!) Kan de verwarming weer lager.
    Ga fiets en beweeg. Voel je beter, minder ziek en minder snel koud gevoelig.

Allemaal simpele voorbeeld om voor jezelf beter te leven, als we het allemaal zouden doen halen we misschien het slechte systeem onderuit. Wij zijn zelf een belangrijk onderdeel van dat systeem. Het draait op onze kooplust en achteloze verspilling.
    Daarnaast moet de druk op overheden en grote machthebbers toenemen. Wij moeten onze eigen baas worden niet zij. Zij staan ten diensten van ons welzijn. Laat ze dat weer eens duidelijk realiseren. Geen marionet van de machtige industriëlen maar een vertegenwoordiger van de belangen van ons.

Oh ja. Er is genoeg eten voor ons allemaal op de hele wereld. Alleen we stoppen het in onze auto’s. Of we gooien het weg. Of voeren het aan de vleesindustrie.
    Het is propaganda om te denken dat we geen voedsel kunnen produceren zonder kunstmest. Integendeel! Als we totaal zouden stoppen met het gebruik hiervan (en pesticide en herbiciden) en het fabrieksmatig produceren van ons voedsel is de opbrengst juist groter en beter. Ook makkelijker bereikbaar voor iedereen. Laat je niet gek maken.

• Klean 23 mei 2013 at 09:45 #

Hallo Theo,
      Het meest verontrustende van dit boek is dat de voorraad fosfor opraakt. En fosfor is nodig voor kunstmest (geen vervanging mogelijk). Dankzij kunstmest kunnen we nu onze wereldbevolking voeden met relatief weinig landbouwgrond. Zonder kunnen we met diezelfde hoeveelheid grond 1 miljard mensen voeden. Fosfor is echt onontbeerlijk want zonder fosfor geen DNA en dus geen voortplanting van ons mensen (of andere levende wezens).
      En verder denk ik dat dit boek inderdaad een belangrijke boodschap vertelt: of we gaan met z’n allen zo leven als jij hierboven beschrijft (en ik doe dat al) of je kinderen zullen later door regeringen worden ingezet als soldaten om de ‘belangen’ van het land te verdedigen.
      Opgeruimde groet,
      Peter