Gouden #Zwerfie 2015

Peter Smith reikt de eerste Gouden #Zwerfie uit aan aan Joost Elffers

Peter Smith reikt de eerste Gouden #Zwerfie uit aan Joost Elffers

Op 6 februari 2015 was het precies één jaar geleden dat Henk Vrugt de eerste #zwerfie plaatste op Twitter. Dit is gister uitgebreid gevierd op social media en ter gelegenheid van deze eerste verjaardag heeft stichting KLEAN de ‘Gouden Zwerfie’ in het leven geroepen als een beloning en aanmoediging voor iemand die zich afgelopen jaar op een opmerkelijke manier heeft ingezet in de strijd tegen zwerfafval en de plastic soep.

De #zwerfie-busters – een groep onafhankelijke zwerfafval-opruimers die nauw contact houden met elkaar en stichting KLEAN – hebben een lange lijst gegadigden samengesteld. Op deze lijst stonden veel actieve #zwerfie-rapers, maar ook anderen die op ludieke manieren de #zwerfie hebben gepromoot. Na twee stemrondes is gekozen tot winnaar van de eerste Gouden Zwerfie (2015):  Joost Elffers!

Joost Elffers

De Jury: We leerden Joost kennen via Twitter. Een aantal heeft hem ook persoonlijk mogen ontmoeten. Zijn rustige en positieve uitstraling en overtuigingskracht vielen direct op. Joost vraagt zich al sinds zijn vierde af waarom mensen zomaar afval weggooien op straat en hij is het sindsdien ook gaan oprapen. Inmiddels heeft hij zijn hele gezin en zijn klas aangestoken en via Social media ook vele anderen.

Veel mensen denken dat grote problemen alleen opgelost kunnen worden door grote oplossingen. “Mis!” zegt Joost. Hij is zich ervan bewust dat de oplossing van zoiets enorm groots als de toename van het plastic afval juist begint bij het individu op kleinschalig niveau. Joost weigert te aanvaarden dat het probleem ‘te groot’ zou zijn om er iets aan te kunnen doen. Hij loopt nu ruim één decennium rond op deze aarde, een aarde die bijna stikt in de plastic soep. In die jaren is Joost een voorbeeld voor velen geworden!

Joost ruimt het hele jaar door zwerfafval op en doet dit ook op een manier zodat iedereen dit ziet. Hij vertelde vorig jaar als Groenste Kind in RTL Green-Kids en deze week nog in Kids Week waarom hij dat doet. Op 7 februari sprak hij tijdens TEDxYouth in EYE Amsterdam over het probleem van zwerfafval en plastic soep en hoe makkelijk dit te bestrijden is als iedereen elke dag slechts één stukje zwerfafval opraapt. Bij deze gelegenheid heeft Peter Smith, de oprichter van stichting KLEAN,  de Gouden #zwerfie 2015 aan Joost overhandigd.

De Gouden #Zwerfie

De gouden zwerfie is geen prijs voor degene die het meeste of het beste heeft vergaderd, noch voor degene die congressen heeft georganiseerd of het meeste zwerfvuil heeft opgeruimd. De Gouden Zwerfie is voor iemand die gewoon is gaan doen en hierbij is opgevallen, anderen heeft geïnspireerd en gemotiveerd.

De Gouden #zwerfie is een flesje gemaakt van afvalhout op een stuk asfalt. Dit staat symbool voor de straat, waar veel afval ligt en waar het ook heel makkelijk kan worden opgeraapt.

#Zwerfie

Een #zwerfie is een foto van een stuk zwerfvuil dat wordt opgeruimd en die wordt gedeeld via social media. Sinds Henk Vrugt een jaar geleden de eerste #zwerfie maakte is er veel gebeurd en gedaan, waarvan hier een bloemlezing:

Er zijn #zwerfie-spellen ontstaan zoals #zwerfie-bingo en #zwerfie-kwartet, wekelijks wordt een virtuele gouden #zwerfie uitgereikt aan iemand die is opgevallen bij het bestrijden van zwerfafval. Kranten en gemeenten organiseerden #zwerfie-wedstrijden, verschillende #zwerfie-rapers kregen aandacht van regionale en landelijke media, #Zwerfie werd ingezet op festivals, er werden #zwerfie-Flashmobs en andere opruimacties georganiseerd, overal in het land werden #zwerfie-opvanghuizen geopend, er werden spotprenten gemaakt over #zwerfie, prisma koos #zwerfie tot het nieuwe woord van het jaar 2014, Mona Keijzer ging #zwerfie rapen, Peter Smith ontving de Ereprijs van Vroege vogels voor de #zwerfie en er gebeurde nog veel meer.

De #zwerfie is een verbindende factor geworden tussen mensen die zwerfafval opruimen. Wie op social media zoekt op #zwerfie krijgt snel een beeld hoeveel mensen actief met het probleem van zwerfafval bezig zijn en ook hoe gewoon (en leuk!) het is om het op te ruimen. Het oprapen van zwerfafval is de beste manier om te voorkomen dat het zwerfafval wat er nu ligt in het water en uiteindelijk via de plastic soep in de voedselketen terecht komt.

En dankzij de #zwerfie is er enorm veel zwerfvuil opgeruimd doordat heel veel mensen bijna niets, maar niet niets deden: zij ruimden één stukje zwerfvuil per dag op.

De Gouden Zwerfie werd mede mogelijk gemaakt door Peter Smith, Stichting KLEAN en haar vrijwillige zwerfvuil opruimers, at-Hageve.com, Mourik Groot-Ammers B.V. en Meubelmaker Roy Rövekamp.

Etiket Gouden Zwerfie