#Zwerfie in het nieuws 2015

Zwerfie verschijnt sinds haar ontstaan Op 6 februari 2014 regelmatig in de media. Op deze pagina staat het meest recente nieuws. Het nieuwsarchief van 2015 (145 artikelen) vindt u op deze pagina  Het nieuwsarchief van 2014 (78 artikelen) kunt u hier vinden.

Zwerfie, Litterati en Trashhunters

Maak in dit artikel kennis met zwerfie, litterati en trashhunters: drie manieren om op een leuke en actieve manier bezig te zijn om de aangroei van zwerfafval en plastic soep te stoppen. De hashtag zwerfie werd voor het eerst op 6 februari 2014 op Twitter gebruikt door Henk Vrugt (@hageve).

Doe een #zwerfie voor Peter Smith

Hij is de koning van het zwerfvuil. Fietst blijgemoed door Amsterdam om met zijn grijpstok een stuk zwerfvuil van straat te plukken en acrobatisch in de krat op zijn fiets te mikken. – Doe een #zwerfie voor Peter Smith – Actueel nieuws uit Metropool verzorgd door het Noordhollands Dagblad

Eerste #Zwerfie-FlashMob van Amsterdam

18-11-2015 – In Amsterdam wordt vrijdag om 15.00 uur een zogenaamde Zwerfie–FlashMob gehouden, een zwerfafval-opruimactie waarbij de locatie kort van te voren bekend wordt gemaakt. Wat de exacte locatie zal worden blijft nog even geheim, maar één stukje Amsterdam wordt binnenkort in elk geval weer een stukje schoner.

#Zwerfie in het boek ‘Met je smartphone het bos in’, van Jolanda Pikkaart

Basisschool De Optimist wint prijs voor leukste zwerfie

21-11-2015 – Acht klassen deden de afgelopen twee weken mee met de week van het zwerfafval. Waterschap Zuiderzeeland, gemeente Lelystad en Fablab Flevoland hebben de foto van groep 6A van basisschool De Optimist uitgeroepen tot leukste en creatiefste zwerfie (foto).

Iedere dag een #zwerfie tegen afval14-11-2015 – Artikel in De Stentor over Renée Bouwman, zwerfie-raapster.

Tilburg knapt op

12-11-2015 – De gemeente helpt actieve wijkbewoners om hun straat/buurt beter, schoner, groener of velliger te maken. Bijvoorbeeld door grijpers en vuilniszakken beschikbaar te stellen. Rene Rövekamp raapt elke dag eens stukje zwerfafval op. Om zo de stad leefbaarder te maken. Dit item is onderdeel van het programma Tilburg Spreekt.

Zwerfie-FlashMob 1 jaar

14-11-2015 – Melding van de eerste verjaardag van de #zwerfie-FlashMob in het Gezinsblad Purmerend.

Duurzaamheidsmorgen Wereldwijzer is leerzaam voor de hele wereld

09-11-2015 – Voor alle leerlingen van basisschool De Wereldwijzer was maandag 2 november geen normale schooldag. De hele morgen stond namelijk in het teken van milieu, oceanen en duurzaamheid.

Chaos en schoonheid

05-11-2015 – Nee, ik rium neit alelen op voor mezijlf, ik doe dat varool voor ganeteries na ons. Ik wil die neit ozpadelen met psaltic wat nog jeran letar voor prolbemen kan zegron. Ik hou er nu een geod goevel aan oevr, maar dat is stechls bazaijk. Ik shcep benovdein garag odre in de cahos.

IK KAN VLIEGEN…

04-11-2015 – Ook in deze maand: November Geefmaand raap ik dagelijks minimaal één zwerfie op. Een stukje zwerfafval. Het is mijn gift aan het milieu. Daarnaast doe ik één dag in de week mijn ronde door de buurt met een plastic zak. Als die vol met zwerfies zit ben ik klaar.

#ZwerfieOpvanghuis moet eind maken aan rommel in Coevorden

12-10-2015 – COEVORDEN – Wat doe je met een leeg flesje drinken? Of een pakje kauwgom dat op is? Veel mensen gooien het gewoon op straat. En dat terwijl op iedere hoek van de straat een afvalbak staat. Daar moet een eind aan komen, vindt Ida Wildeboer uit Coevorden.

Bende hield zich schuil in greppel

07-10-2015 – Het is niet de eerste keer dat René Rövekamp uit Berkel-Enschot eigenhandig een bende oppakt. Deze keer hield de bende zich schuil in de greppel achter de carpoolplaats tegenover hotel De Druiventros.

Klean serveert plastic soep

06-10-2015 – PURMEREND – Vrijwilligers van Stichting KLEAN serveerden plastic soep aan kamerleden in Den Haag. De soep werd gebrouwen van vers geraapt zwerafval.

Een moeilijk probleem vraagt om een simpele oplossing

06-10-2015 – ARNHEM – Hij is nog maar 12 jaar oud, maar Joost Elffers heeft nu al naam gemaakt met zijn strijd tegen zwerfafval. Zondag vroeg hij aandacht voor zijn idee in het watermuseum in Arnhem tijdens het weekend van de wetenschap. Al het plastic afval in de natuur komt uiteindelijk in de oceanen terecht.

De Smaak van … Joost Elffers

03-10-2015 – Brugklasser Joost Elffers (12) vertelt op het Weekend van de Wetenschap over zijn strijd tegen de plastic soep.

02-10-2015 – Kamerlid vindt plastic soep van Purmerender ‘niet te vreten’

Vrijwilligers van de stichting Klean (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) serveerden vrijdag plastic soep aan leden van de Tweede Kamer.

Zwerfie Nieuwsarchief 2015 (145 artikelen)

Zwerfie Nieuwsarchief 2014 (78 artikelen)